איזון בית עבודה הוא משהו שכולם שואפים אליו, אבל בדרך כלל זה קשה בגלל האופי של העבודה שעוסקים בה. איך בכל זאת שומרים על איזון ומה הארגונים והחברות יכולים לעשות בנדון? הינה טיפים לעובדים וגם למעסיקים שיהפכו את חיי היום יום לנעימים ופרודוקטיביים יותר.
מהו איזון בית עבודה ומהן ההשלכות של חוסר איזון?
איזון בית עבודה הוא מושג הקשור ליכולת לנהל בהצלחה את הדרישות והמחויבויות של העבודה לצד צורכי החיים האישיים והמשפחתיים. השגת איזון כזה מאפשרת לעובדים להקדיש זמן ומשאבים לקריירה וגם למשפחה, מבלי לפגוע באף אחד מהם. חוסר איזון עלול לגרום לתסכול, ללחץ ולשחיקה, ולהשפיע לרעה על הבריאות הנפשית והפיזית, על התפקוד בעבודה ועל מערכות יחסים אישיות.
העבודה תורמת רבות לחיים, גם מבחינת הגשמה עצמית ומימוש פוטנציאל וגם מבחינה חומרית והבטחת פרנסה. עם זאת, דרישות גבוהות בעבודה, שעות ארוכות וחוסר גמישות עלולים "לגנוב" זמן יקר מהמשפחה ומהפנאי. אנשי הייטק בפרט נוטים לפעמים להשקיע שעות רבות בעבודה בשל האופי התובעני והתחרותי של התחום, ובסוף נוצר מצב שבו הם מרגישים שהם מתרחקים מהתחביבים ומהאנשים סביבם פשוט כי אין להם זמן עבורם.
עובדים הסובלים מחוסר איזון בין העבודה לחיים האישיים חשופים יותר לשחיקה, לדיכאון ולחרדה. הלחץ המתמשך פוגע בבריאות, בשביעות הרצון ובפרודוקטיביות שלהם. הם פחות נוכחים עבור בני משפחתם והחברים ועלולים להחמיץ אירועים חשובים. בעקבות זאת, גם הארגון עלול לספוג ירידה במורל, בתפוקה ובשימור העובדים. איזון בית עבודה משפר את שביעות הרצון, המוטיבציה והביצועים של העובדים, ומפחית היעדרויות ואת חוסר החשק שלהם להמשיך בעבודתם.
אופן ספייס, דוגמה אישית ושיתוף העובדים: 5 צעדים לקידום איזון בית עבודה בקרב העובדים
ארגונים שמעוניינים לטפח סביבת עבודה התומכת באיזון בית עבודה יכולים לנקוט כמה צעדים לשיפור המצב:
- עידוד גמישות ואוטונומיה בשעות ומקום העבודה – מתן אפשרות לעובדים לעבוד בשעות גמישות או מהבית לפחות בחלק מהזמן יכול לסייע רבות בשילוב בין צורכי העבודה והמשפחה. זה מאפשר להתאים את לוח הזמנים של העבודה למחויבויות אישיות כמו הורות, טיפול בהורים מבוגרים או פשוט לתחביבים. גמישות כזו רלוונטית במיוחד לעובדי הייטק, שחלק גדול מעבודתם מתבצע ממילא דרך המחשב. חברת המתמחה במתחמי אופן ספייס ומתחמי עבודה לחברות הייטק מספקת סביבת עבודה נוחה ומותאמת לצורכי העובדים
- תמיכה ניהולית ותקשורת פתוחה – חשוב שהמנהלים יגלו הבנה ורגישות לצרכים האישיים של העובדים ויאפשרו תקשורת פתוחה בנושא. עידוד העובדים לשתף בקשיים או בצרכים מיוחדים יכול לסייע למצוא פתרונות מותאמים. כמו כן, חשוב להגדיר ציפיות ברורות לגבי מטלות העבודה והזמינות הנדרשת, כדי למנוע אי הבנות ועומס יתר
- תוכניות רווחה ופעילויות לחיזוק הקשר עם המשפחה – חופשת לידה או חופשת אבהות ממושכת, השתתפות בעלויות של המעון או הצהרון לילדים, קיום ימי כיף ופעילויות משותפות לעובדים ומשפחותיהם – כל ההטבות האלו יכולות לתמוך בחיבור בין העבודה למשפחה. הארגונים יכולים גם לקיים הרצאות או סדנאות בנושאים כמו איזון בית עבודה אצל הורים
- דוגמה אישית מצד המנהלים – כאשר מנהלים מקפידים בעצמם על איזון ומקדישים זמן למשפחה ולתחומי עניין מחוץ לעבודה, הם מעבירים מסר ברור שהארגון מעריך ומכבד זאת. פעולות פשוטות כמו לצאת מוקדם יותר כדי להספיק לאירוע משפחתי או שיחות על פעילות פנאי יכולות להנחיל נורמה ולעודד עובדים לאזן גם בין העבודה לבית. הקפדה של המנהלים על כיבוד זמן הפנאי של העובדים, למשל על ידי הימנעות משליחת הודעות ומשימות בשעות הערב או בסופי שבוע (למעט מקרי חירום), תסייע רבות בהפרדה בריאה בין העבודה לבית. המנהלים יכולים גם לשים לב לסימני עומס ולעודד מנוחה כאשר היא נדרשת
- בחינה מתמדת של האיזון ושיתוף העובדים – שימור האיזון בין עבודה ובית היא לא משימה חד פעמית, אלא מחייבת בחינה מתמדת של המצב ודיאלוג עם העובדים. ניתן לשלב את הנושא בשיחות משוב ולאסוף פידבק בסקרי שביעות רצון. חשוב להקשיב לצרכים המשתנים ולאתגרים בשטח, ולהתאים את המדיניות והכלים הארגוניים בהתאם. שיתוף העובדים בהחלטת ההחלטות יגביר את המחויבות שלהם ואת האמון במעסיק
סיכום
יצירת איזון בית עבודה היא אינטרס משותף של העובדים והמעסיקים. אין ספק שנדרשת השקעה לצורך כך, אבל התועלות ברורות: עובדים בריאים, מסורים ופרודוקטיביים יותר, המביאים לשגשוג הארגון כולו. השורה התחתונה היא שטיפוח תרבות ארגונית התומכת באיזון עבודה בית היא צו השעה עבור כל ארגון השואף להצליח לאורך זמן.